Dessa villkor gäller för dig som i egenskap av köpare som ingår ett avtal om köp av varor från Snêk Aktiebolag, org.nr 559206-5055. När en beställning av varor från Snêk genomförs accepterar köparen samtidigt dessa leveransvillkor.
På grund av höga ställkostnader tar vi inte emot ordrar under 10 000 kr (inklusive moms & frakt) då alla ordrar tillverkas på beställning. Det går dock bra att komplettera en redan gjord beställning.
Du måste ha fyllt 18 år för att handla hos oss. Kunduppgifterna ska vara korrekta och alla obligatoriska fält ifyllda. Ni handlar enbart i ert eget namn. Snêk förbehåller sig för publiceringsfel, informationsfel och fel i specifikation för samtliga våra produkter och tjänster. Snêk kan inte garantera att varans utseende och beskaffenhet stämmer överens med bilderna på hemsidan, då bilderna skall ses som illustrationer.
Det är kundens ansvar att inkomma med exakta mått på bänkskivor. Vid beställning av natursten kan den levererade bänkskivan skilja sig från exemplen som finns på hemsidan.
Vi tillämpar inte ROT vid montering av bänkskivor.
Under köpprocessen får köparen ett indikativt leveransdatum. Vid order får köparen ett överenskommet leveransdatum av Snêk.
Innan tillverkning påbörjas ska alltid en slutavstämning genomföras med Snêk. Slutavstämningen genomförs digitalt och köparen ansvarar för att boka in slutavstämning. Denna slutavstämning är viktig, vi går igenom beställningen för att kontrollera om eventuella förändringar tillkommit. Efter att köparen har godkänt underlagen från slutavstämning sker leverans vanligen efter fyra till sex veckor.
Ändringar i eller tillägg till beställning som tillkommer efter att kunden godkänt underlaget från slutavstämning hanteras som tilläggsbeställningar. Detta medför att tidpunkten för leverans kan senareläggas. Tillverkning av beställda produkter från Snêk planeras in och produktion påbörjas först efter att handpenningen är betald. Om betalning av handpenningen dröjer har Snêk rätt att ändra leveransdatum.
Om köparen senarelägger leveransdatum mer än en (1) vecka jämfört med bekräftat leveransdatum när köket är producerat har Snêk rätt att debitera kostnad för extern lagring.
Snêk står för kostnad och risken för transport. Snêk genom distributören ansvarar för lossning från lastbil med bakgavellyft vid tomtgräns.Önskas ytterligare tjänster, exempelvis inbärning avtalar kunden det direkt med distributören. Delleveranser kan förekomma. Snêk står inte för eventuell förtullning till leveransadress. Om leveransadressen kräver sjötrafik levererar Snêk till önskad hamn på fastlandet (gäller ej Gotland). Bokning av tidslossning ansvarar kunden för att boka med fraktbolaget. genomföras med Snêk. Slutavstämningen genomförs digitalt och köparen ansvarar för att boka in slutavstämning. Denna slutavstämning är viktig, vi går igenom beställningen för att kontrollera om eventuella förändringar tillkommit. Efter att köparen har godkänt underlagen från slutavstämning sker leverans vanligen efter fyra till sex veckor.
Ändringar i eller tillägg till beställning som tillkommer efter att kunden godkänt underlaget från slutavstämning hanteras som tilläggsbeställningar. Detta medför att tidpunkten för leverans kan senareläggas. Tillverkning av beställda produkter från Snêk planeras in och produktion påbörjas först efter att handpenningen är betald. Om betalning av handpenningen dröjer har Snêk rätt att ändra leveransdatum.
Om köparen senarelägger leveransdatum mer än en (1) vecka jämfört med bekräftat leveransdatum när köket är producerat har Snêk rätt att debitera kostnad för extern lagring.
Vår leveranstid ligger normalt sett på cirka 8-10 arbetsveckor på våra kök, beroende på om köket skall målas och stommar monteras av oss. Den räknas från mottagen betalning och efter avstämning med kunden. Den kan även påverkas av röda dagar, semestertider samt om beställd order ändras. Från slutet av november och året ut kan driftstörningar i leveranser uppstå. Vi kan inte ge något exakt datum för leverans. När ni blir kontaktade av transportbolaget bokar ni datum för utkörning av er beställning.
Varorna levereras till angiven adress eller så nära den adressen som transportören kan komma eller, i förekommande fall, till postutlämningsställe. Transportören bär inte in varorna. Leveransen kvitteras av mottagaren eller dennes ombud enligt transportörens anvisningar. Vi debiterar extra vid svårtillgängliga adresser, som t.ex. öar och trånga passager.
Boka ej in hantverkare innan leveransen mottagits och avsynats, då vi endast kan ge en uppskattad leveranstid. Vi ersätter inte stillastående montörer.
Vid leverans, kontrollera om förpackningen är skadad. Eventuella skador skall noteras på transportsedeln/avin som chauffören/utlämningsstället har. OBS! Utan noterad skada kan inte en reklamation göras. Dokumentera skadorna med foton, både med och utan emballage. Maila dessa till info@snek.se. Reklamationer ej gjorda inom 10 dagar efter leverans godkännes ej. Monterade luckor kan inte reklameras.
Våra produkter kommer på träpallar som kan vara upp till 3 meter långa. Vi tar tyvärr inte tillbaks dessa vid leverans.
Leverans sker till av köparen på angiven adress. Leveransadressen ska vara nåbar med lastbil, såvida inget annat avtalats. Köparen ombesörjer att mottagare finns på plats vid lossning av leverans. Innan köparen kvitterar mottagandet kontrolleras att antalet kolli(-n) stämmer överens med det som står på fraktsedeln, samt om emballaget är skadat eller saknas. Mottagaren och/eller chauffören ska i så fall anteckna detta på fraktsedeln (se instruktioner på fraktsedeln), ta gärna bilder som ni skickar till Snêk på eventuella skador.
Efter mottagande och kvittens övergår ansvaret för varan till köparen, bland annat risk för skada. Köparen bör i eget intresse och utan dröjsmål packa upp och kontrollera varan samt anmäla eventuella fel och skador utan dröjsmål till Snêk.
På kolli som överstiger 250 cm i längd har kunden ansvar att traktor/hjullastare finns att tillgå vid lossning.
Överenskommet pris erläggs mot faktura som förskottsbetalning och enligt följande: Handpenning 20% vid order, 10 dagar netto. Leveransfaktura 80%, förfallodag 7 dagar före leverans från fabrik. Dröjsmålsränta enligt referensräntan + 8%.
Våra stommar, luckor och bänkskivor kan inte returneras då de är tillverkade specifikt för kund. Andra produkter kan returneras inom 14 dagar efter att ni fått er leverans under förutsättning att produktens närmaste skyddsförpackning inte är bruten.
Reklamationer gällande tillverkningsfel eller att varor inte stämmer med beställningen, görs till Snêks reklamationsavdelning via e-post info@snek.se.
Leveransmottagaren får inte returnera, sälja eller reparera skadat gods innan detta är godkänt av Snêk.
Då köpet avser varor som tillverkas på beställning efter köparens anvisningar, omfattas köpet inte av lagstadgad ångerrätt (se 11§ p. 3 lagen [2005:59] om distansavtal och avtal utanför affärslokaler).
Vara som skadats vid montage i strid mot Snêk monteringsanvisningar kan inte reklameras. Köparen är även skyldig att följa och dokumentera avtalade underhålls- och skötselåtgärder. Snêks ansvar för fel och skador omfattar inte sådant som beror på felaktig montering eller installation, bristande underhåll, felaktig skötsel, vanvård, onormalt brukande, eller annat som kan hänföras till köparen.
Installation på plats ingår ej i offert. Om köparen anlitar leverantör för installation så uppmanar Snêk köparen att säkerställa att leveransen till överenskommen adress är genomförd och att kunden har godkänt leveransen innan installatören kommer. Snêk ersätter inte kostnader för installatörer som väntar på leverans.
Målning på plats ingår ej.
Snêk kan utan föregående avisering ändra information, produkter och priser, dock ej på redan beställda varor. Fakta- och prisuppgifter lämnas med reservation för tryckfel, leverantörers prishöjningar, ev. oriktigt angivna tekniska specifikationer m.m. samt för slutförsäljning.
Kunden ansvarar för att beställningsuppgifterna till Snêk (t.ex. antal, mått, färger och andra val) är korrekta. Om kunden upptäcker att lämnade uppgifter är felaktiga, eller önskar ändra sin beställning, måste kunden omedelbart kontakta Snêk. Snêk försöker alltid tillgodose kundens ändringar men kan inte garantera detta.
Kunden ansvarar för sina val i beställning även om kunden rådfrågat Snêk.
Snêk är inte ansvarig för försenad produkt (inklusive leverans och garantiåtgärder) om förseningen orsakats av omständighet utanför Snêks rimliga kontroll. Exempel på sådan omständighet är – utan att utgöra fullständig förteckning – strejk, terroristdåd, krig, leverantörs-, transport- eller produktionsstörningar, valutakursändringar, myndighetsåtgärd, lagstiftning eller naturkatastrof.
Priserna är angivna i svenska kronor. Samtliga priser är inklusive 25% moms. Priserna inkluderar inte frakt och eventuella betalningsavgifter.
Snêk reserverar sig för eventuella prisändringar och felaktiga priser och har rätt att häva köpet och återbetala kunden för erlagd betalning innan produktion påbörjats.
För beställningar på kök sker betalning via faktura; 50% i förskott vid orderläggandet och resterande 50% mot 10 dagar netto vid leverans.
Vid order i web shoppen gäller förskottsbetalning på 100% av beloppet.
Betalning görs på de sätt som anges på Snêks hemsida. För tillfället via Plusgiro.
Produkter tillverkade av Snêk har en produktgaranti på 10 år från mottagen och godkänd leverans på tillverkade produkter.
Snêks garanti gäller produkter som är tillverkade av Snêk under förutsättning att varorna tagits om hand på ett korrekt sätt samt att installationen är fackmannamässigt utförd.
Köpare som valt alternativ med obehandlade produkter av trä, såsom skåpstommar, luckor, lådor, socklar, och liknande, bör behandla dess produkter med grundolja, färg, bets eller liknande inom en vecka efter att emballaget har avlägsnats. Detta görs för att förhindra att levererade produkter påverkas av luftfuktighet och temperatur, vilket i sin tur kan leda till svullnad, krympning eller deformation, denna åtgärd är inte nödvändig om produkterna vid produktion hos Snêk är grundoljade eller färdigmålade.
Snêks garanti gäller inte fel som uppstått till följd av en olycka som skett efter att varan levererats, om varan vanvårdats eller använts på ett onormalt sätt (handhavandefel) samt fel som uppstått till följd av ett ej fackmannamässigt utfört montage. Snêks produkter är tillverkade under hantverksmässiga former. Material och färg beställs unikt för varje produktion vilket gör att slutresultatet kan komma att avvika något från prover köparen kommit i kontakt med. Se separat dokument på webben gällande godkända toleranser. Snêks garanti täcker fel på produkten men innefattar inte eventuella kringåtgärder och merkostnader som kan uppstå till följd av felet.
Snêks garanti gäller från leveransdatum. Köpeavtal ska kunna uppvisas vid garantiärenden.
Reklamationer görs till Snêks via e-post info@snek.se. Köparen får inte returnera, sälja vidare eller reparera skadat gods innan detta har godkänts av Snêk. Vid godkänd reklamation står Snêk för returfrakten.
Garantier på produkter som ej är tillverkade av Snêk, såsom vitvaror, blandare, bänkskivor med mera gäller enligt respektive tillverkares garantiutfästelser och skötselinstruktioner. Reklamationer på dessa produkter ställs direkt till tillverkaren.
Köparen är införstådd med att material som trä och sten är naturmaterial med naturliga skiftningar i utseende. Genom ljusets påverkan mognar trä och målade ytor vilket gör att tonen kan förändras över tid.
Köpvillkoren tillämpas då svensk eller annan gällande lag ej föreskriver villkor som är i konflikt med desamma. För privatpersoner gäller konsumentköplagen samt distansavtalslagen i fall som inte omfattas av dessa köpvillkor.
Snêk sparar uppgifter om köparen och specifikation av beställd produkt. Dessa uppgifter sparas och behandlas internt av Snêk, ingen annan organisation eller person kommer att få tillgång till sparade uppgifter. Detta för att underlätta om kunden vill bygga om eller bygga ut samt för att hantera garantiåtaganden från Snêks sida.